Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+

Diizinkan ke Selangor, Evan Dimas Bersyukur dan Tak Sabar Berlatih

Kompas.com - 05/01/2018, 14:19 WIB
Ferril Dennys

Penulis

KOMPAS.com - Pemain Selangor FA asal Indonesia, Evan Dimas, mengaku bersyukur setelah "drama" antara Persatuan Sepak Bola Selangor (FAS) dan Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia (PSSI) berakhir pada Kamis (4/1/2018).

Sebagaimana dilaporkan Berita Harian, Jumat (5/1/2018), meskipun datang melewati dari jadwal yang sudah ditentukan, namun dia gembira setelah mendapat informasi dari PSSI. 

Evan dan Ilham Udin diperbolehkan memperkuat tim berjulukan The Red Giants tersebut. Kedua pemain tersebut dijadwalkan tiba ke Kuala Lumpur, Jumat petang.

"Saya berterima kasih kepada FAS dan PSSI karena menemui langkah penyelesaian yang terbaik soal masalah ini. Saya tidak sabar berlatih bersama Selangor dan bertekad memberikan yang terbaik pada musim ini," katanya.

Pertemuan antara Presiden FAS, Datuk Seri Subahan Kamal dan Presiden PSSI, Edy Rahmayadi yang berlangsung di Jakarta, Kamis, mencapai keputusan positif.

Evan Dimas dan Ilham Udin Armaiyn diperbolehkan menyertai skuad The Red Giants.

 

 FAS SETUJU SYARAT PSSI 'LEPAS' EVAN DIMAS, ILHAM UDIN Pertemuan antara Presiden Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS), Dato' Sri Subahan Kamal dan Presiden Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia (PSSI), Edy Rahmayadi di Jakarta, semalam telah mencapai keputusan positif iaitu Evan Dimas, 23, dan Ilham Udin, 22, dibenarkan menyertai pasukan Selangor. Edy akhirnya memberi lampu hijau untuk kedua-dua pemain kebangsaan Indonesia dari kelab Bhayangkara FC itu terbang ke Malaysia untuk mula menyertai latihan pramusim skuad Red Giants selepas Subahan bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan pemimpin tertinggi bola sepak Indonesia itu. "Kami di FAS bersetuju untuk mengikuti sebarang arahan daripada Presiden PSSI berhubung penyesuaian jadual dan tempoh pelepasan bagi kem latihan pusat skuad kebangsaan Indonesia terutama skuad B-23 mereka bagi persiapan menghadapi Sukan Asia 2018 di Jakarta dan Palembang, Ogos depan. "Saya juga berterima kasih kepada Edy Rahmayadi kerana sudi menerima kunjungan saya ini bagi membincangkan serta menyelesaikan masalah membabitkan kedua-dua pemain ini," kata Subahan. Isu timbul sebelum ini apabila Edy Rahmayadi membuat kenyataan melarang pemain Indonesia beraksi di liga luar, sekali gus kedua-dua pemain import baharu Selangor itu tidak dapat melapor diri untuk latihan kendalian ketua jurulatih Selangor, P Maniam biarpun sudah menandatangani kontrak. Namun Edy Rahmayadi selepas mencapai persetujuan dengan Subahan, semalam berkata: "PSSI berterima kasih atas kunjungan dan persetujuan daripada FAS yang memahami pentingnya persiapan skuad B-23 Indonesia bagi menghadapi Sukan Asia 2018 selaku tuan rumah." Evan dan Ilham dijangka tiba di Malaysia pada Jumaat (5 Januari) sementara seorang lagi import baharu Selangor, Willian Pacheco, 26, dari Brazil yang beraksi bersama Persija Jakarta musim lalu akan tiba pada Ahad ini. Selangor hanya mengekalkan seorang pemain import musim lalu iaitu penyerang dari Sepanyol, Rufino Segovia, 33, bagi menghadapi saingan Liga Malaysia 2018 bermula 3 Februari depan. #merahkuning #selangorfa #RedGiants #faselangor #mklk

Sebuah kiriman dibagikan oleh FA Selangor (@faselangormy) pada 3 Jan 2018 jam 9:17 PST

Edy menegaskan pihaknya tidak ada masalah melepaskan dua skuad kebanggaan Indonesia yang sebelumnya bermain dengan Bhayangkara FC itu untuk memperkuat Selangor selepas FAS setuju dengan syarat yang ditetapkan badan induk bola sepak Indonesia tersebut.

"Kami setuju mengikuti arahan dari Presiden PSSI berhubung penyesuaian jadwal dan waktu pemusatan latihan tim Indonesia terutama skuad dibawah usia 23 (B-23) untuk persiapan menghadapi Asian Games 2018 di Jakarta dan Palembang, Agustus mendatang," katanya.

Subahan juga berterima kasih kepada Edy Rahmayadi karena bersedia menerima kunjungan dan berunding untuk mencari penyelesaian terbaik yang melibatkan kedua pemain tersebut.

 

Simak breaking news dan berita pilihan kami langsung di ponselmu. Pilih saluran andalanmu akses berita Kompas.com WhatsApp Channel : https://www.whatsapp.com/channel/0029VaFPbedBPzjZrk13HO3D. Pastikan kamu sudah install aplikasi WhatsApp ya.

Video rekomendasi
Video lainnya


Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
komentar di artikel lainnya
Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Close Ads
Bagikan artikel ini melalui
Oke
Login untuk memaksimalkan pengalaman mengakses Kompas.com